Integritetspolicy

Integritets- och personuppgiftspolicy (Uppdaterat 2018-05-25)

När ni bokar en resa med oss sparar vi era personuppgifter för att kunna fullgöra vårt avtal och boka in er på ert researrangemang. Efter er resa behåller vi personuppgifterna för att kunna ge er bra service nästa gång ni vill resa med oss. Ni som vill kan också få våra nyhetsbrev i upp till två år efter er resa. Ni kan närsomhelst kontakta oss för att ändra er kundprofil eller för att bli borttagna.

Personuppgiftsansvar:

  1. När ni bokar en resa

När ni bokar en resa med oss behöver vi vanligtvis följande uppgifter för att kunna boka in dig och fullgöra vårt avtal.

Det här är vad som sparas:

Namn, adress, e-postadress, telefonnummer och kontaktuppgifter till närmast anhörig (om man vill). I vissa fall behöver vi även födelsedatum och passuppgifter samt ytterligare några uppgifter för att kunna genomföra bokningen.

Följande uppgifter hanteras av oss samt förmedlas till respektive samarbetspartner:

Flygbolag och flygbokningssystem

Namn, kön, födelsedatum, diet. Passuppgifter och nationalitet i de fall man flyger via land som kräver detta, t.ex. USA. I flygbokningen finns normalt också vårt telefonnummer för att flygbolaget ska kunna komma i kontakt med oss.

Samarbetspartner på resmålet

Namn och vem som delar rum. Ibland förmedlas även födelsedatum, passuppgifter samt exempelvis nationalitet när ni ska besöka en nationalpark, passera en landsgräns eller bo ombord på en båt där landningstillstånd krävs.

Samarbetspartner vid läsarresa

Om du har bokat en resa som sker i samarbete med tex en tidning eller förening så förmedlar vi personuppgifterna till dem.

Kortbolag och banker

När man betalar via sin internetbank hanterar de uppgifterna, precis som vid alla betalningar som görs via banken. När betalningen är genomförd skickas namn, inbetald summa samt datum för betalningen till vårt bokningssystem för att reglera fakturan.

Offertförfrågan genom hemsidan

När ni begär en offert skickas uppgifterna som fylls i till oss via e-post och de sparas även på vår webbserver.

Information inför resa

Inför en kommande resa får man påminnelser samt eventuellt en enkät efter hemkomst per e-post. Under den tiden finns e-postadress samt uppgifter om resans namn och datum tillfälligt sparade i vår databas för informationsutskick.

Övrigt

Två år efter en avslutad resa tillfrågas ni om ni vill ha kvar kundprofilen i vårt bokningssystem. Uppgifterna kan innan dess enkelt ändras eller raderas på förfrågan från er såvida vi inte måste spara dem av legala skäl. Vi informerar alla våra samarbetspartners om att era personuppgifter enligt lag måste förvaras säkert och inte får föras vidare till tredje part utan vårt samtycke samt att de ska raderas sex månader efter hemkomst.

  1. Marknadsföring

Ni som har bokat en resa med oss och har valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev eller delta i en tävling finns sparad i våra kundregister. Läs nedan hur vi hanterar personuppgifterna i våra kundregister för marknadsföring.

Nyhetsbrev

Har man rest med oss eller valt att prenumerera på våra nyhetsbrev finns man sparad i vårt kundregister för nyhetsbrev med en personlig profil. Där finns e-postadress och datumet man har godkänt att prenumerera. Om man har rest med oss finns även det resetema man är intresserad av, postnummer samt födelsedag sparad i sin profil i vårt register för nyhetsbrev.

Cookies på vår hemsida

Vår hemsida använder cookies och när man surfar runt på den sparas de i webbläsaren fram tills dess att man själv väljer att stänga av dem i inställningarna på webbläsaren. I dina cookies sparas besökshistoriken för att underlätta navigering på webben. När man besöker vår hemsida följer också spårningskoder från Google och sociala medier med i dina cookies. De används för webbanalys och för att göra erbjudanden i sociala medier mer relevanta. Om man inte vill spara cookies kan man ställa in privatsurfing i sin webbläsare för att surfa anonymt. Man kan också radera historiken i datorn eller sin mobila enhet för att rensa bort cookies och koder från webbläsaren. 

  1. Tacka nej till marknadsföring

Om man vill ändra sin kundprofil eller radera sina personuppgifter så ber vi er kontakta oss. På förfrågan raderar vi personuppgifterna i våra kundregister. Fakturorna sparas hos oss i sju år då bokföringslagen kräver det. Om man har särskilda skäl kan vi hjälpa till att anonymisera personuppgifterna i fakturorna. Om man är missnöjd med vår hantering av personuppgifter kan man kontakta Datainspektionen som är tillsynsmyndighet på telefon 08-657 61 00 eller e-post datainspektionen@datainspektionen.se.

Vi värnar om våra resenärers integritet och vill gärna hjälpa er. Om ni har frågor om hanteringen av era personuppgifter så ber vi er kontakta oss på info@travel2.se så svarar vi per e-post eller ringer upp inom en vecka.

Välkommen att höra av er!

Har du frågor? Kontakta oss!

 

Skicka förfrågan

Flygplans-ikon

Be om offert